Jotta arki sujuisi paremmin -kurssit

Kevään 2023 kurssit julkaistaan 12.12 alkaen.

Reumaliitto järjestää vuonna 2023 vertaistukeen perustuvia lähi- ja verkkokursseja reumaa ja muita tuki- ja liikuntaelinsairauksia sairastaville. Työskentelytapana ovat ammattilaisten ohjaama ryhmätoiminta, keskustelut ja harjoitukset. Lähikursseilla on myös liikuntaa. Lähikurssit kestävät tavallisimmin viisi päivää. Verkkokursseilla on 5–6 kokoontumiskertaa.

Kursseille haetaan sähköisellä hakulomakkeella vähintään kuukausi ennen kurssin alkua. Jos tarvitset paperilomakkeen, tilaa se osoitteesta info@ reumaliitto.fi. Varaa silloin riittävästi aikaa postin kulkuun.

Kurssien työskentelytapoja

• alustukset ja vertaistuelliset ohjatut keskustellut
  • erilaiset tehtävät ja harjoitteet
  • ryhmämuotoinen liikunta
  • kurssikohtaisesti työskentelyteemoina voivat painottua esimerkiksi luovat menetelmät, luonto tai hyvinvointi
  • kurssityypistä riippuen mahdolliset yksilötapaamiset kurssityöntekijöiden kanssa.

Kurssien teemoja

• henkiset voimavarat ja sairauden kanssa jaksaminen
  • kipu- ja uupumuskokemukset ja niiden kanssa selviytyminen
  • ihmissuhteet ja arjen haasteet

Kurssit toteutetaan Sosiaali- ja terveysministeriön avustusosaston (STEA)Veikkauksen tuotoista myöntämän avustuksen turvin. Lähikursseilla on omavastuuosuus 50 euroa. Kursseilla on täysihoito ja majoitus kahden hengen huoneissa. Kursseilta ei voi saada Kelan kuntoutusrahaa eikä matkakorvauksia. Verkkokurssit ovat maksuttomia.

Vuoden aikana järjestetään yhteensä noin 20 lähi- ja verkkokurssia. Loppuvuoden 2023 kurssitiedot tulevat verkkosivuille 1.5.2023.

Parikurssit perustuvat vertaistuelliseen kohtaamiseen, ja ne on tarkoitettu pariskunnille, joista toisella on reuma tai muu tuki- ja liikuntaelin sairaus.

Ensi vuoden parikurssit tulevat näkyviin vuodenvaihteessa.

Yksilökurssit ovat tarkoitettu henkilöille, joilla on reuma tai muu tuki- ja liikuntaelin sairaus. Kurssit perustuvat vertaistuelliseen kohtaamiseen, ja voit asettaa itsellesi tavoitteen kurssityöskentelyä varten.

Nuorten aikuisten kurssi (18–30-vuotiaat)

Nivelreuman kanssa -verkkokurssi äskettäin sairastuneille

Haku päättyy 10.1.2023 klo. 16.00. Sähköinen hakulomake

Kurssi on tarkoitettu henkilöille, jotka ovat saaneet nivelreumadiagnoosin viimeisen kolmen vuoden aikana ja joilla sairaus vaikuttaa arjen sujuvuuteen. Kuudella kokoontumiskerralla sairautta tarkastellaan moniammatillisesta ja kokemuksellisesta näkökulmasta. Mukana on mm. reumatologin, fysioterapeutin ja psykologin alustukset. Niiden pohjalta keskustellaan yhdessä ja pienryhmissä. Tapaamisten välillä on myös pieniä välitehtäviä.

Kurssi käynnistyy keskiviikkona 25.1.2023 klo 18.00.

Kolmen viikon aikana on kuusi 1½ tunnin tapaamista keskiviikkoisin ja torstaisin. Kurssille osallistumisen edellytyksenä on, että osallistujat voivat sitoutua kaikkiin tapaamisiin. Siten kurssista saa parhaimman hyödyn itselleen.

Kurssi on osallistujille maksuton ja sille otetaan 20 osallistujaa.

Kursseille haetaan pääsääntöisesti sähköisellä hakulomakkeella. Linkki löytyy kunkin kurssin kuvauksen kohdalta. Hakemukseen ei tarvita liitteitä.

Jokaisella lähikurssilla on omavastuuosuus, joka laskutetaan osallistujilta ennen kurssia. Kursseilla hintaa sisältyy ohjelma, täysihoito ja majoitus kahden hengen huoneissa.

Huomioitahan, että aiemmin kursseille on ollut mahdollisuus saada Kelan kuntoutusrahaa tai matkakorvauksia, mutta rahoittajan muuttuneesta linjauksesta johtuen niitä ei voi enää saada.

Lisätietoja: Merja Karvonen, varmimmin maanantaisin klo 11.00 – 13.00, puh. 044 4915 496.