Jotta arki sujuisi paremmin -kurssit

Kurssien työskentelytapoja

• alustukset ja vertaistuelliset ohjatut keskustellut
  • erilaiset tehtävät ja harjoitteet
  • ryhmämuotoinen liikunta
  • kurssikohtaisesti työskentelyteemoina voivat painottua esimerkiksi luovat menetelmät, luonto tai hyvinvointi
  • kurssityypistä riippuen mahdolliset yksilötapaamiset kurssityöntekijöiden kanssa.

Kurssien teemoja

• henkiset voimavarat ja sairauden kanssa jaksaminen
  • kipu- ja uupumuskokemukset ja niiden kanssa selviytyminen
  • ihmissuhteet ja arjen haasteet

Kurssit toteutetaan Sosiaali- ja terveysministeriön avustusosaston (STEA)Veikkauksen tuotoista myöntämän avustuksen turvin. Hakuaika kursseille päättyy n. 5 viikkoa ennen kurssin alkua.

Vuoden aikana järjestetään n. 20 lähi- ja verkkokurssia.

Parikurssit perustuvat vertaistuelliseen kohtaamiseen, ja ne on tarkoitettu pariskunnille, joista toisella on reuma tai muu tuki- ja liikuntaelin sairaus.

Ensi vuoden parikurssit tulevat näkyviin vuodenvaihteessa.

Yksilökurssit ovat tarkoitettu henkilöille, joilla on reuma tai muu tuki- ja liikuntaelin sairaus. Kurssit perustuvat vertaistuelliseen kohtaamiseen, ja voit asettaa itsellesi tavoitteen kurssityöskentelyä varten.

Miesten kesken kurssi 1-4.12.2022, Vesileppis, Leppävirta

Hakuaika päättyy: 30.10. Sähköinen hakulomake

Kurssi on neljän päivän lähikurssi. Kurssi tarjoaa mahdollisuuden pohtia miesporukalla elämän merkityksellisiä asioita, kuten ihmissuhteita, perhettä, työtä ja terveyden merkitystä sekä käydä läpi tunteiden ilmaisua, palautumista sekä hyvinvoinnin elementtejä. Kurssilla on myös yhteistä liikuntaa ja toiminnallisia ryhmiä.

Mukaan otetaan 14 henkilöä. Kurssi sisältää täysihoidon ja majoituksen kahden hengen huoneissa. Kurssin omavastuuosuus on 50 euroa. Huomioitahan, että aiemmin kursseille on ollut mahdollisuus saada Kelan kuntoutusrahaa tai matkakorvauksia, mutta rahoittajan muuttuneesta linjauksesta johtuen niitä ei voi enää saada.

Nuorten aikuisten kurssi (18–30-vuotiaat)

Olen ainutlaatuinen – kurssiviikonloppu (10-12 vuotiaille)

27–30.10.2022, Varalan urheiluopisto

Sähköinen hakulomake

Reumaliitto järjestää 10–12 -vuotiaille reumaa sairastaville nuorille toiminnallisen ja elämyksellisen kurssiviikonlopun Varalan urheiluopistolla! Kurssin teemoina ovat kehotietoisuus voimavaraksi ja vertaisuuden rikkaus. Kurssilla käsitellään reumasairautta ja sen oireita, kuten kipua toiminnallisesti. Ohjelmassa on liikuntaa, uintia, pelejä ja retki Tampereen keskustaan. Kurssilla on tilaisuus tutustua samanikäisiin reumasairauksia sairastaviin nuoriin!

Kurssilla on majoitus kahden hengen huoneissa toisten nuorten kanssa sekä täysihoito. Vetäjinä toimii moniammatillinen tiimi. Kurssin osallistumismaksu on 50 euroa.

Takaisin työelämään -verkkokurssi

Haku päättyy 21.10.2022 klo 16.00. Sähköinen hakulomake

Kurssi on tarkoitettu henkilöille, jotka ovat palaamassa työelämään pitkältä sairauslomalta tai kuntoutustuelta tai miettivät paluuta osa-aikatyöstä kokopäivätyöhön.

Kurssilla käsitellään oman hyvinvoinnin perusteita ja työelämän kysymyksiä. Ratkaisu- ja voimavarakeskeiseen lähestymistapaan pohjautuvilla yksilö- ja ryhmäharjoituksilla tähdätään oman hyvinvoinnin parantamiseen ja voimavarojen löytämiseen kohti positiivista muutosta. Ohjelmassa on varattu aikaa myös vertaistuelliselle vuorovaikutukselle ja ajatusten vaihdolle. Verkkotapaamisten lisäksi ohjelmassa on vapaaehtoisia välitehtäviä.

Kurssi käynnistyy keskiviikkona 2.11. klo 10.00. Tapaamiskertoja on viisi ja ne kestävät 1 ½ tuntia. Viimeinen tapaaminen on 30.11. Kurssille osallistumisen edellytyksenä on, että osallistujat voivat sitoutua kaikkiin tapaamisiin (2.11, 9.11, 16.11, 23.11 ja 30.11.). Siten kurssista saa parhaimman hyödyn itselleen. Kurssi on osallistujille maksuton.

Polku palautumiseen -verkkokurssi

Haku päättyy 20.10.2022. Sähköinen hakulomake

Kurssin tavoitteena on oppia havainnoimaan omaa vireystilaa ja käyttämään erilaisia palautumisen keinoja elämänlaadun parantamiseksi. Kokoontumiskerroilla käsitellään eri teemoja kuten kuormitus ja palautuminen, vireystila ja tasapainon opettelu, arjen rytmittäminen ja unen huolto, tunteiden tunnistaminen ja itsemyötätunto. Alustusten pohjalta keskustellaan kaikki yhdessä ja pienryhmissä. Tapaamisten välillä on pieniä välitehtäviä.

Kurssi käynnistyy tiistaina 1.11. klo 17.30. Tapaamiskertoja on viisi ja ne kestävät 1 ½ tuntia. Viimeinen tapaaminen on 29.11. Kurssille osallistumisen edellytyksenä on, että osallistujat voivat sitoutua kaikkiin tapaamisiin (1.11, 8.11, 15.11, 22.11 ja 29.11.). Siten kurssista saa parhaimman hyödyn itselleen. Kurssi on osallistujille maksuton.

Kirjoittamisen tielle -verkkokurssi

Haku päättyy 20.10.2022. Sähköinen hakulomake

Kurssi on tarkoitettu henkilöille, jotka haluavat kokeilla, mihin oma kirjoittaminen vie. Voit tulla mukaan, vaikka et olisi aiemmin kirjoittanut lyhyitä viestejä tai ostoslistoja kummempaa. Jos olet jo jonkin verran kirjoitellut ja sinulla on tietty tavoite, tule hakemaan lisäsysäystä kirjoittamiseen. Sanoilla voi kuvata jotain, mikä on totta tai luoda mielikuvituksen maailmoja. Kirjoittamalla voi löytää yhteyden omiin tunteisiinsa ja saada uusia näkökulmia omaan elämään.

Kurssilla tehdään pieniä kirjoitusharjoituksia, jonkin verran myös luetaan tai kuunnellaan tekstejä ja keskustellaan. Harjoituksissa syntyneitä tekstejä ei arvioida, eikä omia kirjoituksia tarvitse jakaa muille. Välineinä käyvät yhtä hyvin kynä ja vihko tai tietokone. Kokoontumisten välillä on vapaaehtoisia kirjoitustehtäviä.

Kurssi on tarkoitettu ensisijaisesti henkilöille, jotka eivät ole enää työelämässä mukana.

Kurssi käynnistyy tiistaina 1.11. klo 12.00. Tapaamiskertoja on viisi ja ne kestävät 1 ½ tuntia. Viimeinen tapaaminen on 29.11. Kurssille osallistumisen edellytyksenä on, että osallistujat voivat sitoutua kaikkiin tapaamisiin (1.11, 8.11, 15.11, 22.11 ja 29.11.). Siten kurssista saa parhaimman hyödyn itselleen. Kurssi on osallistujille maksuton.

Nivelreuman kanssa -verkkokurssi äskettäin sairastuneille

Haku kurssille päättyy 29.10.2022. Sähköinen hakulomake

Kurssi on tarkoitettu henkilöille, jotka ovat saaneet nivelreumadiagnoosin viimeisen kolmen vuoden aikana ja joilla sairaus vaikuttaa arjen sujuvuuteen. Kuudella kokoontumiskerralla sairautta tarkastellaan moniammatillisesta ja kokemuksellisesta näkökulmasta. Mukana on mm. reumatologin, fysioterapeutin ja psykologin alustukset sekä kokemuspuheenvuoro. Niiden pohjalta keskustellaan yhdessä ja pienryhmissä. Tapaamisten välillä on myös pieniä välitehtäviä.

Kurssi käynnistyy keskiviikkona 16.11. klo 18.00. Kolmen viikon aikana on kuusi 1½ tunnin tapaamista keskiviikkoisin ja torstaisin. Viimeinen tapaaminen on 1.12. Kurssille osallistumisen edellytyksenä on, että osallistujat voivat sitoutua kaikkiin tapaamisiin (16.11, 17.11, 23.11, 24.11, 30.11 ja 1.12.). Siten kurssista saa parhaimman hyödyn itselleen. Kurssi on osallistujille maksuton.

Parisuhde voimavarana - verkkokurssi

Haku päättyy 25.10.2022. Sähköinen hakulomake

Kurssi on tarkoitettu pariskunnille, joista toisella on reuma tai muu tuki- ja liikuntaelin sairaus.

Parisuhteen hyvinvointi heijastuu kaikkeen elämässä – työhön, hyvinvointiin ja ihmissuhteisiin. Kurssi on suhdetta vahvistava ja antaa konkreettisia työkaluja, joiden avulla saadaan ylläpidettyä suhteen hyvää tilaa. Kurssi on kokonaisuus, jossa käydään läpi kaikki parisuhteen tärkeimmät aihealueet. Iltojen aiheina ovat: virtaa parisuhteeseen, avaimia vuorovaikutukseen, tunnetaidot, kipinöitä kosketukseen ja työkaluja suhteen ristiriitoihin.

Tärkeässä osassa kurssilla on myös vertaistuellinen vuorovaikutus ja ajatusten vaihto muiden pariskuntien kanssa. Alustusten pohjalta keskustellaan kaikki yhdessä ja pienryhmissä. Tapaamisten välillä on vapaaehtoisia pieniä välitehtäviä.

Kurssi käynnistyy tiistaina 8.11. klo 18.00. Tapaamiskertoja on viisi ja ne kestävät 1 ½ tuntia. Viimeinen tapaaminen on 13.12. Itsenäisyyspäiväviikolla ei ole tapaamista. Kurssille osallistumisen edellytyksenä on, että osallistujat voivat sitoutua kaikkiin tapaamisiin (8.11., 15.11., 22.11.,29.11. ja 13.12.). Siten kurssista saa parhaimman hyödyn itselleen ja parisuhteelle. Kurssi on osallistujille maksuton.

Voimavaroja ja vertaistukea sairastavan lapsen vanhemmille -verkkokurssi

Haku päättyy 2.11. klo 16.00. Sähköinen hakulomake

Kurssi on tarkoitettu vanhemmille, joilla on reumasairautta sairastava lapsi ja jotka haluavat vaihtaa ajatuksia muiden vanhempien kanssa.

Vanhemman hyvinvointi ja jaksaminen on tärkeä osa myös lapsen hyvinvointia. Kurssin tavoitteena on löytää sopivia keinoja omien voimavarojen löytämiseen sekä oman jaksamisen tukemiseen ja vahvistamiseen arjessa. Kurssilla käsitellään käytännönläheisesti niihin liittyviä teemoja, kuten itsemyötätuntoa, tunnetaitoja ja ihmissuhteita. Tapaamisten välillä tehdään pieniä vapaaehtoisia välitehtäviä.

Kurssi tarjoaa tietoa ja erilaisia näkökulmia hyvinvointiin ja jaksamiseen. Tärkeässä osassa kurssilla on myös vertaistuellinen vuorovaikutus ja ajatusten vaihto muiden ryhmäläisten kanssa.

Tapaamiskertoja on kolme 16.11, 23.11. ja 30.11. klo 18.00. Ne kestävät 1 ½ tuntia. Kurssille osallistumisen edellytyksenä on, että osallistujat voivat sitoutua kaikkiin kolmeen tapaamiseen. Siten kurssista saa parhaimman hyödyn itselleen. Kurssi on osallistujille maksuton.

Kursseille haetaan pääsääntöisesti sähköisellä hakulomakkeella. Linkki löytyy kunkin kurssin kuvauksen kohdalta. Hakemukseen ei tarvita liitteitä.

Jokaisella lähikurssilla on omavastuuosuus, joka laskutetaan osallistujilta ennen kurssia. Kursseilla hintaa sisältyy ohjelma, täysihoito ja majoitus kahden hengen huoneissa.

Lisätietoja: Merja Karvonen, varmimmin maanantaisin klo 11.00 – 13.00, puh. 044 4915 496.