Sairastuneille ja läheisille

Näillä sivuilla haluamme tarjota tietoa ja palveluita tueksi elämään pitkäaikaissairauden kanssa, riippumatta siitä oletko vastasairastunut, elänyt jo pidempään sairauden kanssa vai oletko sairastuneen läheinen.

Ihmisiä kokoontuneena pöydän ympärille, kuvaan on rajattu vain pöydälle lepäävät kädet.

Reumasairaudet on yleiskäsite laajalle sairauksien joukolle. Erilaisia reumasairauksia on 200 ja niiden arvoituksissa on vielä selvittämistä. Tuki- ja liikuntaelinsairaudet aiheuttavat usein pitkäaikaista kipua ja voivat vaikuttaa työ- ja toimintakykyyn.

Osaan sairauksista voidaan vaikuttaa ehkäisevästi. Varhainen hyvä hoito ja kuntoutus sekä itsehoito ja arjen järjestely omia tarpeita vastaavaksi auttavat pitämään yllä toimintakykyä. Reumasairauksille on tyypillistä, että niihin kuuluu erilaisia vaiheita ja jaksoja. Joillakin on pitkiä hyviä jaksoja ilman oireita, toisilla sairaus aaltoilee enemmän.

Sairastumisen alkuvaiheet ensimmäisistä oireista sairausepäilyyn ja diagnoosiin voivat olla hämmentävää aikaa. Silloin myös läheiset ja perhe tarvitsevat paljon tietoa ja tukea. Reuma-aapisesta löydät ensivaiheen tietoa reumasairauksista, lääkkeistä ja hoidosta.

Reumasairauksiin voi sairastua missä iässä tahansa. Reumaliitto haluaa palvella myös lapsena tai nuorena sairastuneita.

Reuma-aapinen

Reuma-aapinen on kattava tietopankki, josta löydät tietoa reuma- ja muista tuki- ja liikuntaelinsairauksista, lääkkeistä ja hoidosta.

Tietoa

Tukea

Toimintaa

Reumayhdistyksen jäsenenä saat lisäksi tueksesi yhdistyksen toiminnan.

Tilaa Reumaliiton uutiskirje