Sairastuneille & läheisille

Näillä sivuilla haluamme tarjota tietoa ja palveluita tueksi elämään pitkäaikaissairauden kanssa, riippumatta siitä oletko vastasairastunut, elänyt jo pidempään sairauden kanssa vai oletko sairastuneen läheinen.

Reumasairaudet on yleiskäsite laajalle sairauksien joukolle. Erilaisia reumasairauksia on 200 ja niiden arvoituksissa on vielä selvittämistä. Tuki- ja liikuntaelinsairaudet aiheuttavat usein pitkäaikaista kipua ja voivat vaikuttaa työ- ja toimintakykyyn. Osaan sairauksista voidaan vaikuttaa ehkäisevästi. Varhainen hyvä hoito ja kuntoutus sekä itsehoito ja arjen järjestely omia tarpeita vastaavaksi auttavat pitämään yllä toimintakykyä. Reumasairauksille on tyypillistä, että niihin kuuluu erilaisia vaiheita ja jaksoja. Joillakin on pitkiä hyviä jaksoja ilman oireita, toisilla sairaus aaltoilee enemmän.

Sairastumisen alkuvaiheet ensimmäisistä oireista sairausepäilyyn ja diagnoosiin voivat olla hämmentävää aikaa. Silloin myös läheiset ja perhe tarvitsevat paljon tietoa ja tukea. Reuma-aapisesta löydät ensivaiheen tietoa reumasairauksista, lääkkeistä ja hoidosta.

Reumasairauksiin voi sairastua missä iässä tahansa. Reumaliitto haluaa palvella myös lapsena tai nuorena sairastuneita.

Tietoa

Tukea

Toimintaa

5.12.2019
Vaihdevuodet voivat olla viheliäiset tai vaivattomat.
26.11.2019
Reumaliitto kertoi kantansa siihen, mitä palveluita valmisteilla olevissa laaja-alaisissa sote-ke
10.10.2019
Reumaliitto tapasi päättäjiä eduskunnassa.

Pääkaupunkiseutu
Ensimmäinen Voimauttava valokuva -päivä reumayhdistysten aktiiveille järj
Syksyn 2019 suorilla luennoilla Reumaliiton Facebook -sivuilla reumatologi Antti Puolitai
Turku
Reumaliiton jäsenyhdistysten ja perheiden v
Iisalmi
Tule mukaan pelaamaan tuttuja lautapelejä liikunnallisina versioina.