Sairastuneille & läheisille

Näillä sivuilla haluamme tarjota tietoa ja palveluita tueksi elämään pitkäaikaissairauden kanssa, riippumatta siitä oletko vastasairastunut, elänyt jo pidempään sairauden kanssa vai oletko sairastuneen läheinen.

Reumasairaudet on yleiskäsite laajalle sairauksien joukolle. Erilaisia reumasairauksia on 200 ja niiden arvoituksissa on vielä selvittämistä. Tuki- ja liikuntaelinsairaudet aiheuttavat usein pitkäaikaista kipua ja voivat vaikuttaa työ- ja toimintakykyyn. Osaan sairauksista voidaan vaikuttaa ehkäisevästi. Varhainen hyvä hoito ja kuntoutus sekä itsehoito ja arjen järjestely omia tarpeita vastaavaksi auttavat pitämään yllä toimintakykyä. Reumasairauksille on tyypillistä, että niihin kuuluu erilaisia vaiheita ja jaksoja. Joillakin on pitkiä hyviä jaksoja ilman oireita, toisilla sairaus aaltoilee enemmän.

Sairastumisen alkuvaiheet ensimmäisistä oireista sairausepäilyyn ja diagnoosiin voivat olla hämmentävää aikaa. Silloin myös läheiset ja perhe tarvitsevat paljon tietoa ja tukea. Reuma-aapisesta löydät ensivaiheen tietoa reumasairauksista, lääkkeistä ja hoidosta.

Reumasairauksiin voi sairastua missä iässä tahansa. Reumaliitto haluaa palvella myös lapsena tai nuorena sairastuneita.

Tietoa

Tukea

Toimintaa

29.5.2018
Nuorena saatu reumadiagnoosi voi tuntua epäreilulta.
24.5.2018
Asahi on Suomessa kehitetty terveysliikuntamuoto, jossa on mukana itämaisia elementt
22.5.2018
Reumaliitto lausui hieronnan ammattitutkinnon ja erikoisammattitutkinnon perusteiden
17.5.2018
Kun ympäristö on esteetön, jokaisen on helppo liikkua ja toimia.

Oulu
Tule mukaan Reumaliiton iloiseen lenkkiporukkaan!
Tampere
Geokätköilyn jatkokoulutus, jossa keskitytään erityisesti reissaajien ja mysteerikätköjen maailma
Helsinki
Kurssilla saat tietoa polymyalgia rheumaticasta ja sen hoidosta ja voit jakaa kokemuksia muiden k