Sairastuneille & läheisille

Näillä sivuilla haluamme tarjota tietoa ja palveluita tueksi elämään pitkäaikaissairauden kanssa, riippumatta siitä oletko vastasairastunut, elänyt jo pidempään sairauden kanssa vai oletko sairastuneen läheinen.

Reumasairaudet on yleiskäsite laajalle sairauksien joukolle. Erilaisia reumasairauksia on 200 ja niiden arvoituksissa on vielä selvittämistä. Tuki- ja liikuntaelinsairaudet aiheuttavat usein pitkäaikaista kipua ja voivat vaikuttaa työ- ja toimintakykyyn. Osaan sairauksista voidaan vaikuttaa ehkäisevästi. Varhainen hyvä hoito ja kuntoutus sekä itsehoito ja arjen järjestely omia tarpeita vastaavaksi auttavat pitämään yllä toimintakykyä. Reumasairauksille on tyypillistä, että niihin kuuluu erilaisia vaiheita ja jaksoja. Joillakin on pitkiä hyviä jaksoja ilman oireita, toisilla sairaus aaltoilee enemmän.

Sairastumisen alkuvaiheet ensimmäisistä oireista sairausepäilyyn ja diagnoosiin voivat olla hämmentävää aikaa. Silloin myös läheiset ja perhe tarvitsevat paljon tietoa ja tukea. Reuma-aapisesta löydät ensivaiheen tietoa reumasairauksista, lääkkeistä ja hoidosta.

Reumasairauksiin voi sairastua missä iässä tahansa. Reumaliitto haluaa palvella myös lapsena tai nuorena sairastuneita.

Tietoa

Tukea

Toimintaa

14.12.2017
Reumaliitto lausui hallituksen esitysluonnokseen asiakkaan valinnanvapaudesta sosiaa
12.12.2017
Vuoden viimeinen Reuma-lehti saapui jäsenille ja tilaajille 7.12.2017.
12.12.2017
Mielekästä, liikunnallisesti rikasta elämää fibromyalgiaa sairastaville -hanke on ed
28.11.2017
Kaikkien suomalaisten terveydenhuoltoon vaikuttavan sote-uudistuksen valmistelulle otettiin kesäl

Syksyn suorilla luennoilla Reumaliiton Face
Reumaliitto on mukana Unelmien liikuntaristeilyllä. Tule Sinäkin!
Tervetuloa Reumaliiton, Suomen Meripelastusseuran ja
Teemapäivä järjestetään