Sairastuneille & läheisille

Näillä sivuilla haluamme tarjota tietoa ja palveluita tueksi elämään pitkäaikaissairauden kanssa, riippumatta siitä oletko vastasairastunut, elänyt jo pidempään sairauden kanssa vai oletko sairastuneen läheinen.

Reumasairaudet on yleiskäsite laajalle sairauksien joukolle. Erilaisia reumasairauksia on 200 ja niiden arvoituksissa on vielä selvittämistä. Tuki- ja liikuntaelinsairaudet aiheuttavat usein pitkäaikaista kipua ja voivat vaikuttaa työ- ja toimintakykyyn. Osaan sairauksista voidaan vaikuttaa ehkäisevästi. Varhainen hyvä hoito ja kuntoutus sekä itsehoito ja arjen järjestely omia tarpeita vastaavaksi auttavat pitämään yllä toimintakykyä. Reumasairauksille on tyypillistä, että niihin kuuluu erilaisia vaiheita ja jaksoja. Joillakin on pitkiä hyviä jaksoja ilman oireita, toisilla sairaus aaltoilee enemmän.

Sairastumisen alkuvaiheet ensimmäisistä oireista sairausepäilyyn ja diagnoosiin voivat olla hämmentävää aikaa. Silloin myös läheiset ja perhe tarvitsevat paljon tietoa ja tukea. Reuma-aapisesta löydät ensivaiheen tietoa reumasairauksista, lääkkeistä ja hoidosta.

Reumasairauksiin voi sairastua missä iässä tahansa. Reumaliitto haluaa palvella myös lapsena tai nuorena sairastuneita.

Tietoa

Tukea

Toimintaa

20.2.2020
Reumaliitto osallistui YK:n vammaisyleissopimuksen kansallisen toimintaohjelman valmi
14.1.2020
Vuoden vaihtuessa uuteen on hyvä hetki pysähtyä, ja suunnata katse hetkek
9.1.2020
Tutuksi tullut reumahoitaja-chat jatkuu tiistai-iltaisin.
17.12.2019
Vaskuliittien diagnosointi o

Tampere
Jooga liikuntamuotona sopii kaikille. Tule oppimaan istumajoogaa mukavassa porukassa.
Joensuu
Tule mukaan pelaamaan tuttuja lautapelejä liikunnallisina versioina.
Valtakunnallinen
Reumaliiton jäsenyhdistykset liikuttavat tuhansia suomalaisia viikoittain. Tuodaan tämä esiin!
Valtakunnallinen
Reumaliitto nostattaa jälleen Keltaisen Nauhan päivänä 18.3.