Sairastuneille & läheisille

Näillä sivuilla haluamme tarjota tietoa ja palveluita tueksi elämään pitkäaikaissairauden kanssa, riippumatta siitä oletko vastasairastunut, elänyt jo pidempään sairauden kanssa vai oletko sairastuneen läheinen.

Reumasairaudet on yleiskäsite laajalle sairauksien joukolle. Erilaisia reumasairauksia on 200 ja niiden arvoituksissa on vielä selvittämistä. Tuki- ja liikuntaelinsairaudet aiheuttavat usein pitkäaikaista kipua ja voivat vaikuttaa työ- ja toimintakykyyn. Osaan sairauksista voidaan vaikuttaa ehkäisevästi. Varhainen hyvä hoito ja kuntoutus sekä itsehoito ja arjen järjestely omia tarpeita vastaavaksi auttavat pitämään yllä toimintakykyä. Reumasairauksille on tyypillistä, että niihin kuuluu erilaisia vaiheita ja jaksoja. Joillakin on pitkiä hyviä jaksoja ilman oireita, toisilla sairaus aaltoilee enemmän.

Sairastumisen alkuvaiheet ensimmäisistä oireista sairausepäilyyn ja diagnoosiin voivat olla hämmentävää aikaa. Silloin myös läheiset ja perhe tarvitsevat paljon tietoa ja tukea. Reuma-aapisesta löydät ensivaiheen tietoa reumasairauksista, lääkkeistä ja hoidosta.

Reumasairauksiin voi sairastua missä iässä tahansa. Reumaliitto haluaa palvella myös lapsena tai nuorena sairastuneita.

Tietoa

Tukea

Toimintaa

20.3.2017
Reumaliitto on vuonna 1947 perustettu kansanterveys-, liikunta-, potilas- ja  vammai
17.3.2017
Reumaliitto on huolissaan vuonna 2017 uusista voimaan tulleista lääkesäästöi
15.3.2017
Reumaliitto on huolissaan vuoden 2017 alun lääkesäästöistä, joissa erityisen
9.3.2017
Reumaliitto nostattaa Keltaisen Nauhan päivänä 15.3.2017 kansalaiset liikkumaan.

Kouvola
Paikallisyhdistysten liikuntavastaaville ja liikuntavertaisohjaajille tarkoitettu ideapäivä.
Jyväskylä
Ikimuistoinen, lastenreumaa ja muita tule-sairauksia sairastavien lasten ja heidän p
Oulu
Haluaisitko kouluttautua istumatanssin ohjaajaksi ja ohjata istumatanssia?