Sairastuneille & läheisille

Näillä sivuilla haluamme tarjota tietoa ja palveluita tueksi elämään pitkäaikaissairauden kanssa, riippumatta siitä oletko vastasairastunut, elänyt jo pidempään sairauden kanssa vai oletko sairastuneen läheinen.

Reumasairaudet on yleiskäsite laajalle sairauksien joukolle. Erilaisia reumasairauksia on 200 ja niiden arvoituksissa on vielä selvittämistä. Tuki- ja liikuntaelinsairaudet aiheuttavat usein pitkäaikaista kipua ja voivat vaikuttaa työ- ja toimintakykyyn. Osaan sairauksista voidaan vaikuttaa ehkäisevästi. Varhainen hyvä hoito ja kuntoutus sekä itsehoito ja arjen järjestely omia tarpeita vastaavaksi auttavat pitämään yllä toimintakykyä. Reumasairauksille on tyypillistä, että niihin kuuluu erilaisia vaiheita ja jaksoja. Joillakin on pitkiä hyviä jaksoja ilman oireita, toisilla sairaus aaltoilee enemmän.

Sairastumisen alkuvaiheet ensimmäisistä oireista sairausepäilyyn ja diagnoosiin voivat olla hämmentävää aikaa. Silloin myös läheiset ja perhe tarvitsevat paljon tietoa ja tukea. Reuma-aapisesta löydät ensivaiheen tietoa reumasairauksista, lääkkeistä ja hoidosta.

Reumasairauksiin voi sairastua missä iässä tahansa. Reumaliitto haluaa palvella myös lapsena tai nuorena sairastuneita.

Tietoa

Tukea

Toimintaa

6.11.2018
STM:n selvitys osatyökykyisten tilanteesta työmarkkinoilla
26.10.2018
Reumaliitto on antannut lausunnon koskien itsehoitolääkkeiden merkitystä reuma- ja t
22.10.2018
Äänestyspaikoilta tuttu lahjoitus vammaistyölle onnistuu, vai

Helsinki
Reumaliiton jäsenyhdistysten liikuntavastaavien ja liikuntavertaisohjaajien omat päivät!
Haapavesi
Tervetuloa kuulemaan viimeisintä tietoa yleisimmistä tulehduksellisista reumasairauksista ja niid
Syksyn 2018 suorilla luennoilla Reumaliiton Facebook -sivuilla reumatologi Antti Puolitai