Sairastuneille & läheisille

Näillä sivuilla haluamme tarjota tietoa ja palveluita tueksi elämään pitkäaikaissairauden kanssa, riippumatta siitä oletko vastasairastunut, elänyt jo pidempään sairauden kanssa vai oletko sairastuneen läheinen.

Reumasairaudet on yleiskäsite laajalle sairauksien joukolle. Erilaisia reumasairauksia on 200 ja niiden arvoituksissa on vielä selvittämistä. Tuki- ja liikuntaelinsairaudet aiheuttavat usein pitkäaikaista kipua ja voivat vaikuttaa työ- ja toimintakykyyn. Osaan sairauksista voidaan vaikuttaa ehkäisevästi. Varhainen hyvä hoito ja kuntoutus sekä itsehoito ja arjen järjestely omia tarpeita vastaavaksi auttavat pitämään yllä toimintakykyä. Reumasairauksille on tyypillistä, että niihin kuuluu erilaisia vaiheita ja jaksoja. Joillakin on pitkiä hyviä jaksoja ilman oireita, toisilla sairaus aaltoilee enemmän.

Sairastumisen alkuvaiheet ensimmäisistä oireista sairausepäilyyn ja diagnoosiin voivat olla hämmentävää aikaa. Silloin myös läheiset ja perhe tarvitsevat paljon tietoa ja tukea. Reuma-aapisesta löydät ensivaiheen tietoa reumasairauksista, lääkkeistä ja hoidosta.

Reumasairauksiin voi sairastua missä iässä tahansa. Reumaliitto haluaa palvella myös lapsena tai nuorena sairastuneita.

Tietoa

Tukea

Toimintaa

12.3.2019
Vaikuttaako soten kaatuminen reuma -ja tule-sairaiden hoitoon?
12.3.2019
Sote- ja maakuntauudistus kaatui lopulta omaan mahdottomuuteensa.
28.2.2019
Kuopiolaiset opiskelijat lähtivät mukaan toteuttamaan Iloa Elämään -päivää lapsiperh
27.2.2019
Harvinainen sairaus tai vamma koskettaa yli 300 000 suomalaista ja

Tulorekisteri järjestää maksuttomia verkkoseminaareja kevään
Paikallisyhdistysten liikuntavastaaville ja liikuntavertaisohjaajille tarkoitet
Tulorekisteri järjestää maksuttomia verkkoseminaareja kevään aikana.
Espoo
Tervetuloa mukaan tutustumaan edelleen kehittyvään sauvakävelyyn Espoon Oittaal