Sairastuneille & läheisille

Näillä sivuilla haluamme tarjota tietoa ja palveluita tueksi elämään pitkäaikaissairauden kanssa, riippumatta siitä oletko vastasairastunut, elänyt jo pidempään sairauden kanssa vai oletko sairastuneen läheinen.

Reumasairaudet on yleiskäsite laajalle sairauksien joukolle. Erilaisia reumasairauksia on 200 ja niiden arvoituksissa on vielä selvittämistä. Tuki- ja liikuntaelinsairaudet aiheuttavat usein pitkäaikaista kipua ja voivat vaikuttaa työ- ja toimintakykyyn. Osaan sairauksista voidaan vaikuttaa ehkäisevästi. Varhainen hyvä hoito ja kuntoutus sekä itsehoito ja arjen järjestely omia tarpeita vastaavaksi auttavat pitämään yllä toimintakykyä. Reumasairauksille on tyypillistä, että niihin kuuluu erilaisia vaiheita ja jaksoja. Joillakin on pitkiä hyviä jaksoja ilman oireita, toisilla sairaus aaltoilee enemmän.

Sairastumisen alkuvaiheet ensimmäisistä oireista sairausepäilyyn ja diagnoosiin voivat olla hämmentävää aikaa. Silloin myös läheiset ja perhe tarvitsevat paljon tietoa ja tukea. Reuma-aapisesta löydät ensivaiheen tietoa reumasairauksista, lääkkeistä ja hoidosta.

Reumasairauksiin voi sairastua missä iässä tahansa. Reumaliitto haluaa palvella myös lapsena tai nuorena sairastuneita.

Tietoa

Tukea

Toimintaa

4.9.2020
Valtiovarainministeriön budjettiesityksessä sosiaali-
12.8.2020
Hallitus neuvottelee paraikaa työllisyystoimista, joiden olisi määrä tuoda Suomeen 30
26.5.2020
Liikunta on tärkeää kipupotilaalle. Se saattaa vähentää kipujakin.
14.4.2020
Reumaliitto antoi lausuntonsa lääkkeiden hintalautakunnalle sosiaali- ja tervey

Verkkotapahtuma
Tervetuloa kokeilemaan virtuaalista metsäkävelyä!
Verkkotapahtuma
Nurekatiimi järjestää syyskuun lopusta aina
Kokkola
Tule mukaan pelaamaan tuttuja lautapelejä liikunnallisina versioina.