Sairastuneille & läheisille

Näillä sivuilla haluamme tarjota tietoa ja palveluita tueksi elämään pitkäaikaissairauden kanssa, riippumatta siitä oletko vastasairastunut, elänyt jo pidempään sairauden kanssa vai oletko sairastuneen läheinen.

Reumasairaudet on yleiskäsite laajalle sairauksien joukolle. Erilaisia reumasairauksia on 200 ja niiden arvoituksissa on vielä selvittämistä. Tuki- ja liikuntaelinsairaudet aiheuttavat usein pitkäaikaista kipua ja voivat vaikuttaa työ- ja toimintakykyyn. Osaan sairauksista voidaan vaikuttaa ehkäisevästi. Varhainen hyvä hoito ja kuntoutus sekä itsehoito ja arjen järjestely omia tarpeita vastaavaksi auttavat pitämään yllä toimintakykyä. Reumasairauksille on tyypillistä, että niihin kuuluu erilaisia vaiheita ja jaksoja. Joillakin on pitkiä hyviä jaksoja ilman oireita, toisilla sairaus aaltoilee enemmän.

Sairastumisen alkuvaiheet ensimmäisistä oireista sairausepäilyyn ja diagnoosiin voivat olla hämmentävää aikaa. Silloin myös läheiset ja perhe tarvitsevat paljon tietoa ja tukea. Reuma-aapisesta löydät ensivaiheen tietoa reumasairauksista, lääkkeistä ja hoidosta.

Reumasairauksiin voi sairastua missä iässä tahansa. Reumaliitto haluaa palvella myös lapsena tai nuorena sairastuneita.

Tietoa

Tukea

Toimintaa

22.12.2021
Koronasta huolimatta vuosi 2021 on Reumaliitossa ollut aktiivista ja moni
16.12.2021
Aluevaaleissa valitaan päättäjät, jotka päättävät sosiaali- ja terveyspalvelujen sek
15.12.2021
Reumaliitto kannattaa lämpimästi hallituksen esitysluonnosta seitsemän päivän
1.12.2021
Suomen Reumaliitto oli mukana perhe- ja peruspalveluministeri Krista Kiurun koolle kutsumassa pyö

Verkkotapahtuma
Miten ylipaino vaikuttaa nivelterveyteen ja miten normaalipainon saavuttaminen ja yl
Kouvola
Järjestämme 10–14 -vuotiaille yhden y
Verkkotapahtuma
Taiteella ja taiteellisella toiminnalla on todettu olevan moninaisia positiivisia vaikutuksia fyy
Tervetuloa mukaan pelaamaan tuttuja lautapelejä liikunnallisina versioina!