Sairastuneille & läheisille

Näillä sivuilla haluamme tarjota tietoa ja palveluita tueksi elämään pitkäaikaissairauden kanssa, riippumatta siitä oletko vastasairastunut, elänyt jo pidempään sairauden kanssa vai oletko sairastuneen läheinen.

Reumasairaudet on yleiskäsite laajalle sairauksien joukolle. Erilaisia reumasairauksia on 200 ja niiden arvoituksissa on vielä selvittämistä. Tuki- ja liikuntaelinsairaudet aiheuttavat usein pitkäaikaista kipua ja voivat vaikuttaa työ- ja toimintakykyyn. Osaan sairauksista voidaan vaikuttaa ehkäisevästi. Varhainen hyvä hoito ja kuntoutus sekä itsehoito ja arjen järjestely omia tarpeita vastaavaksi auttavat pitämään yllä toimintakykyä. Reumasairauksille on tyypillistä, että niihin kuuluu erilaisia vaiheita ja jaksoja. Joillakin on pitkiä hyviä jaksoja ilman oireita, toisilla sairaus aaltoilee enemmän.

Sairastumisen alkuvaiheet ensimmäisistä oireista sairausepäilyyn ja diagnoosiin voivat olla hämmentävää aikaa. Silloin myös läheiset ja perhe tarvitsevat paljon tietoa ja tukea. Reuma-aapisesta löydät ensivaiheen tietoa reumasairauksista, lääkkeistä ja hoidosta.

Reumasairauksiin voi sairastua missä iässä tahansa. Reumaliitto haluaa palvella myös lapsena tai nuorena sairastuneita.

Tietoa

Tukea

Toimintaa

9.5.2022
Onni Ryynänen kertoi 5-vuotiaana isälleen, että hänestä tulee jalkapalloilija.
28.4.2022
Sosiaali- ja terveysministeriö pyysi Reumaliitolta lausuntoa tekeillä oleviin esteettömyysasetuks
23.4.2022
Bosnia-Hertsegovinan ja Montenegron rajalla on vuori nimeltä Maglić.
5.4.2022
Reumaliitto lähetti avoimen kirjeen kansanedustajille yhdessä kahdeksan muun potilasjärjestön kan

Verkkotapahtuma
Tervetuloa vertaisnurkkaan juttelemaan samassa tilanteessa olevien kanssa!
Verkkotapahtuma
Tervetuloa vertaisnurkkaan juttelemaan samassa tilanteessa olevien kanssa!
Valtakunnallinen
Reumaliitto kannustaa koko reumayhteisön käynnistämään syksyn toimintakauden kävelyretkillä!
Tervetuloa liikuntavastaavien etätreffeille!