Iksekitsumabi

Käyttötarkoitus

Nivelpsoriaasin hoito, jos muilla lääkkeillä ei ole satu riittävää hoitotulosta.

Lääkevalmiste ja vaikutustapa

Iksekitsumabi (Taltz®) on saatavana 80 mg vahvuisena esitäytettynä injektioruiskuna ja esitäytettynä annoskynänä. Iksekitsumabi kuuluu biologisten lääkkeiden ryhmään.

Iksekitsumabi on interleukiinin estäjä, joka neutraloi psoriasista edistävän interleukiini IL-17A:n toimintaa. Tämän seurauksena solujen tulehdusreaktio vähenee ja taudin oireet lievittyvät. Fyysinen toimintakyky paranee ja nivelten vaurioituminen hidastuu. Lääkettä annetaan tavallisesti 4 viikon välein.

Lääkettä voidaan käyttää yksinään tai yhdessä metotreksaatin kanssa.

Lääkärin lausunnon perusteella lääkkeen hinnasta voi saada sv-peruskorvauksen (40 %) aikuisten aktiivisen nivelpsoriaasin hoidossa, kun vaste tavanomaisille lääkkeille on ollut riittämätön tai muut lääkkeet ovat vasta-aiheisia. Korvaus voidaan myöntää kerrallaan enintään kahdeksi vuodeksi.

Lääkkeen antaminen ja annostus

Iksekitsumabi annetaan pistoksena ihon alle. Yhdessä ruiskussa on aina yksi annos (80 mg). Potilas tai hänen läheisensä voi opetella ruiskeen antamisen sairaanhoitajan opastuksella. Nivelpsoriaasispotilailla, joilla on myös keskivaikea tai vaikea läiskäpsoriaasi, aloitusannos on 160 mg (kaksi 80 mg pistosta) ihon alle, jonka jälkeen yksi pistos (80 mg) viikoilla 2, 4, 6, 8, 10 ja 12. Tämän jälkeen yksi pistos (80 mg) 4 viikon välein. Muilla nivelpsoriasista sairastavilla aloitusannoksen (kaksi 80 mg pistosta) jälkeen yksi pistos (80 mg) 4 viikon välein. Potilaan kannattaa merkitä pistospäivät kalenteriin, jottei annoksia jää väliin tai tule ylimääräisiä pistoksia.

Lääke on tarkoitettu pitkäaikaishoitoon ja lääkäri seuraa potilaan vointia säännöllisesti. Lääkettä ei suositella alle 18-vuotiaille, koska sitä ei ole tutkittu siinä ikäryhmässä.

Haittavaikutukset

Iksekitsumabin käyttöön liittyvät yleisimmät haittavaikutukset ovat ylähengitystieinfektiot ja pistoskohdan ärsytysreaktiot. Joskus voi esiintyä ihon sienitulehduksia, limakalvojen herpestulehduksia, nielukipua ja pahoinvointia.

Harvinainen haittavaikutus on vakava infektio, johon liittyy kuume, flunssankaltaiset oireet, yöhikoilu, väsymyksen tai hengästyneisyyden tunne, pitkittynyt yskä, ihon kuumotus ja punoitus tai rakkulainen ihottuma.

Lääke voi harvoin aiheuttaa vakavan allergisen reaktion, jonka oireina ovat hengitysvaikeudet, matala verenpaine ja huimaus, kasvojen, huulten, kielen tai nielun alueen turvotus, ihon voimakas kutina ja ihottuma.

Melko harvinaisia haittavaikutuksia ovat suun hiivatulehdus, influenssa, nuha, nokkosihottuma, silmän eritevuoto, verihiutaleiden tai valkosolujen väheneminen.

Jos haittavaikutuksia ilmenee on niistä ilmoitettava heti hoitavalle lääkärille. Jos lääkkeen käytöstä seuraa jokin vakava haittavaikutus, on lääkkeen käyttö lopetettava välittömästi ja hakeuduttava lääkärin hoitoon.

Raskaus ja imetys

Lääkkeen käyttöä tulee välttää raskauden aikana eikä lääkettä saa käyttää imetyksen aikana. Hoidon aikana ja vähintään 10 viikkoa viimeisen pistoksen jälkeen on käytettävä tehokasta ehkäisyä, koska lääkkeen vaikutuksia raskaana ollessa ei tunneta.

Hoidon seuranta

Seurannassa suositellaan verenkuvan ja maksa-arvojen (ALAT) tutkimista 1 kuukauden kuluttua hoidon aloittamisesta. Lasko ja CRP kontrolloidaan vastanottokäyntien yhteydessä, muutoin tarpeen mukaan. Jos lääkettä käytetään yhdessä metotreksaatin kanssa, on sen turvakokeista huolehdittava. Iksekitsumabihoito edellyttää seurantaa erikoislääkärin toimesta.

Terveyskylän Reumatalon sivulta löytyy taulukko reumalääkkeiden seurantakokeista.

Sivu luotu 10.6.2019