Aurotiomalaatti (pistoskultahoito)

Käyttötarkoitus

Nivelreuman (myös lastenreuman) pitkäaikaishoito, käytetään harvoin nivelpsoriaasissa.

Lääkevalmiste ja vaikutustapa

Natriumaurotiomalaattia (Myocrisin®) annetaan ruiskeina lihakseen, lääkeampullit sisältävät 20 tai 50 mg. Lääke vähentää reumaattista tulehdusta ja estää sairauden etenemistä. Kultahoito ei välittömästi lievitä kipuja. Vaikutus tulee 2 - 4 kuukauden kuluttua hoidon aloittamisesta.

Kelalta ei saa sv-korvausta aurotiomalaatista.

Lääke kuuluu sv-erityiskorvauksen (65 %) piiriin.

Annostus

Ruiskeet annetaan lihakseen aluksi kerran viikossa (joskus 5 päivän välein) aloittaen 10 mg:n annoksesta. Seuraava annos on tavallisesti 50 mg, ellei mitään haittavaikutuksia ilmene. Viikoittaisia annoksia (50 mg) jatketaan, kunnes niveloireet lievittyvät eli tavallisesti 4 - 5 kuukauden ajan. Tämän jälkeen hoito jatkuu 3 - 4 viikon välein.

Lapsilla annokset ovat painon mukaan pienempiä. Hoito voi kestää vuosia. Hoidon tehon heikentyessä annostelua on syytä väliaikaisesti tihentää. Yhdistelmähoito muiden nivelreuman hoidossa käytettävien lääkkeiden kanssa on mahdollista.

Lääkkeen ottaminen

Ruiskeet annetaan tavallisesti terveyskeskuksessa, jossa myös hoidon seuranta järjestetään.

Haittavaikutukset

Hoidon alkuviikkoina nivelet voivat kipeytyä ruiskeiden jälkeen, mutta tämä yleensä häipyy vähitellen. Ruiskeen jälkeen voi myös esiintyä kasvojen punoitusta, huimausta ja pahoinvointia. Yleisin haittavaikutus on kutiseva ihottuma. Siihen liittyen tai erikseenkin voi esiintyä suutulehdusta tai silmien kirvelyä.

Iho- tai limakalvo-oireiden esiintyessä ei kultahoitoa saa antaa, mutta niiden mentyä ohi hoitoa voidaan ehkä jatkaa pienemmin annoksin.

Kultahoidon aiheuttama munuaisärsytys, joka ilmenee valkuaisen erittymisenä virtsaan, on myös melko tavallista. Jos virtsakokeissa todetaan valkuaista (proteiinia), on syytä tehdä tarkempi virtsatutkimus, jossa mitataan valkuaisen määrä. Jos valkuaista on jatkuvasti virtsassa, hoito on yleensä lopetettava. Pysyvää munuaisten toiminnan häiriötä ei kultahoito juuri koskaan aiheuta.

Harvinaisia sivuvaikutuksia ovat muutokset verisoluissa, maksan toiminnanhäiriöt, suolistotulehdus ja hiustenlähtö. Verihiutaleiden (trombosyyttien) äkillinen väheneminen ilmenee verenpurkaumina iholla tai muina verenvuodon oireina. Tällöin on viipymättä käännyttävä lääkärin puoleen. Harvinainen sivuvaikutus on myös yskä, johon liittyy hengenahdistus. Tällöinkin on syytä ottaa heti yhteys lääkäriin.

Rokotuksista on syytä huolehtia suositusten mukaisesti, kaikki rokotukset voidaan antaa normaalisti.

Raskaus ja imetys

Raskauden alkaessa on hoito lopetettava, joskaan sikiölle aiheutuneita haittoja ei ole kuvattu. Hoito voidaan tarvittaessa käynnistää uudelleen jo imetyksen aikana.

Hoidon seuranta

Ennen jokaista ruisketta tutkitaan virtsan valkuainen (U-Prot). Ensimmäisten kahden kuukauden aikana tutkitaan joka toinen viikko verenkuva (B-Hb, -Leuk, -Trom). Joka toisella kerralla on tällöin tutkittava myös lasko ja CRP. Kahden kuukauden jälkeen tutkitaan joka kolmannen ruiskeen yhteydessä lasko, CRP ja verenkuva.

Seurantataulukko

Lääke

Aurotiomalaatti
Myocrisin®

Ennen aloitusta

• Diffi
  • ALAT
  • S-Krea

- 2 kk joka 2. viikko

Joka 4. viikko:

2 kk:n jälkeen joka 3. ruiskeen yhteydessä

Muuta huomattavaa

• U-Prot ennen jokaista ruisketta.

Seurantataulukko pdf-tiedostona

Päivitetty 17.11.2015