Suomen Reumaliitto avaa Borrelioosi-puhelimen

26.4.2010

Punkit ovat heräämässä ja lähdössä liikkeelle. Punkit heräävät eloon maastossa, kun ilman keskilämpötila ylittää neljä astetta. Näin tapahtuu koko Suomessa keskimäärin 15. toukokuuta mennessä. Joka kesä 2000–3000 suomalaista saa borrelioositartunnan punkin puraisusta. Tartunta voidaan välttää suojautumalla oikein.

Borrelioosi voi olla hoitamattomana vakava sairaus, joka voi aiheuttaa mm.niveloireita. Siksi Suomen Reumaliitto haluaa omalta osaltaan jakaa tietoa borrelioosin ehkäisystä.

Suomen Reumaliiton Borrelioosi-puhelin 0800 188537 palvelee 22.6.2010 asti tiistaisin klo 17.00–19.00. Puhelimessa Reumaliiton kouluttamat vastaajat antavat perustietoa borrelioosista ja hoitoon hakeutumisesta. Vastaajat painottavat sairauden ennaltaehkäisyä. Heiltä saa myös vertaistukea.

Suomen Reumaliitto korostaa, että ehkäisy on paras tapa välttyä punkin levittämiltä taudeilta. Punkin puremilta voi välttyä pukeutumalla pitkälahkeisiin ja -hihaisiin vaatteisiin puutiaisalueilla liikuttaessa. Päivittäinen punkkisyyni, kotieläimiä unohtamatta, on myös hyvä pitää mielessä. Pihapiirissä on hyödyllistä pitää aluskasvillisuus leikattuna. Mahdollisimman varhainen punkin poisto iholta on tärkeä borrelioosia ehkäisevä toimenpide.

Reumaliiton Kuntoutumiskeskus Apila Kangasalla toimii harvinaisia reumasairauksia ja tulehduksellisia lihassairauksia sairastavien valtakunnallisena resurssikeskuksena. Resurssikeskus palvelee mm. borrelioosin myöhäisvaihetta sairastavia. Resurssikeskuksen toimintamuotoja ovat mm. kuntoutus- ja sopeutumisvalmennuskurssit, viikonlopputapaamiset, tukihenkilötoiminta ja neuvontapalvelut. Palvelut järjestetään RAY:n tuella ja ne ovat maksuttomia. Lisäksi keskus järjestää koulutusta terveydenhuollon ammattilaisille.

Lisätietoja:

kehitysjohtaja Jaana Hirvonen, puh. 0400 760 054, jaana.hirvonen(at)reumaliitto.fi

viestintäpäällikkö Riitta Katko, puh. 040 554 6822, riitta.katko(at)reumaliitto.fi

Lisätietoja toimittajille:

lääketieteen tohtori Miikka Peltomaa, miikka.peltomaa(at)gmail.com