Reuma-aapinen

Kuva: Tiina Ripatti
Lähde: Reuma-kirja, Kustannus Oy Duodecim 2007
Klikkaa kuvaa nähdäksesi siitä suurennoksen.

Reuma-aapinen

LUKIJALLE

(aapisen sisältö ks. linkit yläpalkissa)

Reuma-aapinen on kirjoitettu reumaa sairastaville, mutta se sopii hyvin myös käsikirjaksi reumapotilaiden parissa työskenteleville, alan opiskelijoille ja omaisille. Reuma-aapiseen on koottu keskeisin tieto. Tekstit on kirjoitettu pääosin ohjeiksi tulehduksellista reumaa sairastaville. Reumataudit-osio on lähinnä ensitietoa, muuten kirjassa on ohjeita myös pidempään sairastaneille.

Reumataudit-osiossa on kuvattu yleisimpien sairauksien lisäksi joitakin ns. harvinaisiin reumasairauksiin kuuluvia sairauksia. Näistä sairauksista on usein vaikea löytää suomenkielistä tekstiä. Kattavampi tieto harvinaisista reumasairauksista löytyy www.harvinaiset.fi -sivuilta.

Hoitotyöntekijöiden olisi hyvä perehtyä ohjeisiin etukäteen, jotta sopivan ohjeen valitseminen ja neuvonnan antaminen ajoittuisivat oikein. Ohjeet ovat vapaasti kopioitavissa.

Dosentti Jukka Martio on kirjoittanut lääkkeitä ja reumasairauksia käsittelevät luvut. Kirjan kokoamiseen ovat osallistuneet monet muut alansa huippuasiantuntijat.

Kiitos kaikille Reuma-aapisen toimitustyössä mukana olleille.

Tita Ström
terveyspäällikkö
Suomen Reumaliitto ry
info(at)reumaliitto.fi