Siirry sisältöön

Uutiset

Kela-taksin tilausnumerot muuttuvat

Kela-taksin voi jatkossa valita kahden palveluntarjoajan välillä, kun jokaisessa maakunnassa liikennöi kaksi Kelan kanssa sopimuksen tehnyttä palveluntuottajaa. Samalla Kela-taksin tilausnumerot muuttuvat.

Piirroskuvituksessa keltaisia taksiautoja sinisellä taustalla.

1.1.2022 alkaen jokaisessa maakunnassa on kaksi palveluntuottajaa, joilta Kelan korvaamat taksimatkat tilataan. Asiakas voi itse valita, kummalta hän tilaa matkansa. 

Samalla tulevat käyttöön uudet 0800-alkuiset puhelinnumerot taksin tilaamiseen. Maakuntien uudet tilausnumerot löytyvät Kelan sivuilta ja tämän uutisen lopusta.

Jotta Kela voi korvata taksimatkan, asiakaan pitää tilata matka jommaltakummalta oman maakuntansa palveluntuottajalta. Tällöin hän maksaa matkastaan vain omavastuuosuuden, joka on enintään 25 euroa yhteen suuntaan tehdyltä matkalta.

Oikeus Kela-taksien käyttöön määräytyy samoilla kriteereillä kuin ennenkin. Kela korvaa terveydenhuoltoon tehtyjä matkoja, jos matka on tehty sairauden, raskauden tai synnytyksen vuoksi. Potilas voi saada korvauksen taksimatkasta, jos hän ei voi terveydentilansa vuoksi käyttää julkisia kulkuneuvoja tai jos niitä ei ole käytettävissä.

Myös matkan omavastuuosuus ja matkakatto säilyvät ennallaan. Tilauspuhelut ovat edelleen maksuttomia, ja taksi tilataan jatkossakin viimeistään matkaa edeltävänä päivänä, jos vastaanottoaika on tiedossa.

Kuulo- ja puhevammaisten tekstiviestipalvelun numerot muuttuvat

Kuulo- ja puhevammaiset asiakkaat voivat tilata taksimatkan tekstiviestillä. Asiakkaan tiedot pitää ensimmäisellä tilauskerralla kuitenkin ilmoittaa puhelimitse. Vaikka asiakas olisi käyttänyt tekstiviestipalvelua aikaisemmin, hänen täytyy ilmoittaa tietonsa puhelimella uusille palveluntuottajille. Samalla asiakas saa lisäohjeet siitä, miten matkat tilataan jatkossa tekstiviestillä.

Muita uudistuksia taksipalveluun

Jatkossa asiakas saa halutessaan tekstiviestillä tiedon, kun auto on hyväksynyt tilauksen, sekä kuljettajan puhelinnumeron. 

Toinen tärkeä muutos on, että tiedot asiakkaan pitkäaikaisesta oikeudesta taksin käyttöön sekä vuosiomavastuun (300 euroa vuonna 2022) täyttymisestä välittyvät Kelasta suoraan palveluntuottajalle.

Tietojen välittämiseen käytetään Takso-nimistä sähköistä kyselypalvelua, jonka kautta voidaan asiakkaan luvalla välittää myös muita matkaan liittyviä pitkäaikaisia tietoja. Tällainen on esimerkiksi tieto siitä, tuleeko matkalle mukaan apuvälineitä. Palvelun kautta voidaan asiakkaan suostumuksella välittää myös tieto siitä, onko asiakkaalle myönnetty toimeentulotuen maksusitoumus matkan omavastuuosuutta varten. Jos asiakas ei anna suostumusta sähköisen maksusitoumuksen käyttöön, Kela voi myöntää hänelle edelleen paperisen maksusitoumuksen.

Oikeus vakiotaksiin säilyy

Jos Kela on myöntänyt asiakkaalle aiemmin oikeuden vakiotaksin käyttöön, oikeus siihen säilyy, vaikka palveluntuottaja vaihtuu. Asiakkaan kannattaa tiedustella nykyiseltä vakiotaksiltaan, jatkaako hän kuljetuksia jommallakummalla uusista palveluntuottajista. Jos asiakkaan nykyinen vakiotaksi ei jatka asiakkaan kuljetuksia 1.1.2022 alkaen, asiakkaan pitää ottaa yhteyttä palveluntuottajaan uuden vakiotaksin järjestämiseksi. Kela suosittaa, että asiakkaat kysyvät uutta vakiotaksia sen jälkeen, kun ovat ehtineet vertailla alueensa palveluntuottajia esimerkiksi alkuvuoden ajan. 

Lue lisää

Uudet Kela-taksin tilausnumerot maakunnittain

Etelä-Karjala

Taksi Saimaa Oy, 0800 555 123
Taksi Päijänne Oy, 080 002 187

Etelä-Pohjanmaa

Keskustaksi Oy, 080 092 440
Vaasan Ulataksi Oy (Pohjanmaan Kelavälitys), 0800 500 100

Etelä-Savo

DRide Oy (DRide, Alueellinen Kelataksi), 0800 415 700
Ekvator Oy, 0800 306 600

Kainuu

Kainuun Taksivälitys Oy (KORPITAXI), 080 093 399
Menevä Oy, 080 002 189

Kanta-Häme

Taksi Helsinki Oy, 0800 414 616
Suomen Lähilogistiikka Oy (LähiKyyti), 0800 051 57

Keski-ja Pohjois-Pohjanmaa

Pohjois-Suomen Taksi Oy (Otaxi Kelataksi), 080 093 377 (ruotsinkielinen tilausnumero: 080 093 311)
Tampereen Aluetaksi Oy, 0800 415 720 (ruotsinkielinen tilausnumero: 0800 415 730)

Keski-Suomi

Taksi Helsinki Oy, 0800 414 608
Menevä Oy, 0800 021 83

Kymenlaakso

DRide Oy (Dride, Alueellinen Kelataksi), 0800 415 750
Suomen Lähilogistiikka Oy (LähiKyyti), 080 005 163

Lappi

Taksi Helsinki Oy, 0800 414 610
Suomen Lähilogistiikka Oy (LähiKyyti), 0800 051 54

Pirkanmaa

Taksi Helsinki Oy, 0800 414 606
Tampereen Aluetaksi Oy, 0800 415 710

Pohjanmaa

Vaasan Ulataksi Oy (Pohjanmaan Kelavälitys), 0800 500 500 (ruotsinkielinen tilausnumero: 0800 500 600)
Keskustaksi Oy, 080 092 444 (ruotsinkielinen tilausnumero: 080 092 446)

Pohjois-Karjala

Joensuun Taksi Oy (Taksi Itä-Suomi), 0800 101 000
Menevä Oy, 080 002 185

Pohjois-Savo

Taksi Helsinki Oy, 0800 414 614
Joensuun Taksi Oy (Taksi Itä-Suomi), 0800 102 000

Päijät-Häme

Suomen Lähilogistiikka Oy (LähiKyyti), 0800 051 60
Lahden Aluetaksi Oy, 080 030 123

Satakunta

Taksi Helsinki Oy, 080 041 4612
Keskustaksi Oy, 080 092 442

Uusimaa

Suomen Lähilogistiikka Oy (LähiKyyti), 080 005 150 (ruotsinkielinen tilausnumero: 080 005 151)
Taksi Helsinki Oy, 0800 414 600 (ruotsinkielinen tilausnumero: 0800 414 601)

Varsinais-Suomi

Taksi Helsinki Oy, 0800 414 603 (ruotsinkielinen tilausnumero: 0800 414 604)
Menevä Oy, 0800 021 80 (ruotsinkielinen numero: 0800 021 82)

Kuva: Pixabay